Viiniblogi
Myös valkoviineillä terveellinen vaikutus sydämelle
Myös valkoviinillä on myönteisiä terveysvaikutuksia.
Punaviinien terveysvaikutukset sydämelle ovat jo pitkään olleet tiedossa. Journal of Agricultural and Food Chemistry -julkaisussa ilmestynyt tutkimus kertoo kuitenkin hyviä uutisia myös valkoviinien ystäville. Terveyttä edistävien antosyaanien on tiedetty liukenevan punaisiin viineihin rypäleiden kuoresta, josta punaviinit saavat myös punaisen värinsä. Valkoviinien valmistuksessa kuorta ei käytetä, ja siksi valkoviineillä ei ole uskottu olevan samoja terveysvaikutuksia kuin punaviineillä. Uusi amerikkalais-italialainen tutkimus kuitenkin on osoittanut, että myös rypäleiden hedelmälihassa on sydämelle terveellisiä aineita. Valkoviinien uskotaankin nyt olevan yhtä lailla sydämelle terveellisiä kuin punaviinien.
Rypälelihassa ei ole antosyaaneja, mutta se sisältää muita terveyttä edistäviä polyfenoleja ja antioksidantteja. Rottakokeiden perusteella sekä rypäleiden kuoren että rypälelihan sisältämät aineet vähentävät sydänkohtauksen todennäköisyyttä. Tutkimus antaa siten erityistä ilonaihetta valkoviinien ystäville, jotka tähän asti eivät ole voineet käyttää terveysnäkökohtia syynä nautiskeluun.
Lähde: slashfood.com
Viini-Web
15.08.2006